תאריך הסיום של הארכת הקו האדום נדחה פעם נוספת, כך עולה מנתוני 'צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים'. מתברר כי למרות שבנימין זאב הרצל, חזה ב־1902 בספרו 'אלטנוילנד', כי בירושלים ייבנו "חלקי עיר חדשים, מלאים במסילות ברזל חדשניות", גם הקו השני של הרכבת החשמלית יחל לפעול מאוחר מהמתוכנן. קבלו את העדכונים האחרונים לגבי כלל הקווים בעיר, כפי שנמסרו ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" השבוע מהעירייה ושאותם מבצעת חברת מוריה.
הקו האדום: חכו לשנת 2023
התוכנית: הארכת התוואי הקיים דרומה בדרום לכיוון צומת אורה ומשם עד לבית החולים הדסה. את החלק הצפוני בקו יאריכו עד לנווה יעקב. ל־23 התחנות הקיימות יתווספו 11 נוספות ועל פי ההערכה ייצטרפו גם כ־90 אלף נוסעים חדשים ביום.
הבעיה: סיום העבודות בקו תוכננו לשנת 2017. אחרי הסכסוך עם 'סיטיפס' והחלפת הזכיין תאריך היעד הוזז ל־2022, אבל גם זה לא יקרה.
מועד הפעלה מעודכן: 2023.
הקו הירוק: כאב ראש בבר אילן
התוכנית: זה הקו השני של הרכבת הקלה שיופעל בעיר. הוא יימתח בין שכונת גילה שבדרום ועד הר הצופים, כולל שלוחות למלחה וגבעת שאול. בשתי נקודות הקו הירוק יחבור לאדום - בפאתי רמת אשכול וגם ליד התחנה המרכזית. במקומות אלה ניתן יהיה להחליף רכבות, ללא תשלום נוסף. הדבר ייצור גישה נוחה של שכונות רבות, אל כל מוסדות הציבור ומרכזי התעסוקה והקניות שאליהם הגיע הקו הקיים.
הבעיה: בהתחלה המיזם נתקל בקשיים 'המקובלים' כמו התנגדויות תושבים. בתחילת השנה שעברה הצטרפה הקורונה כתירוץ לעיכובים. ביוני 2020 התברר שלמיזם צפוי מכשול נוסף מכיוון שהקו עובר דרך רחוב בר אילן, מה שגרר ביקורת מצד החרדים הקיצונים וגם ניסיונות חוזרים ונשנים לשבש את העבודות.
מועד הפעלה מעודכן: הקו אמור להתחיל לפעול בשנת 2024 וההפעלה המלאה צפויה בשנת 2025.
הקו הכחול (+סגול): יש מחיר לחיסכון
התוכנית: הקו ישתרע לאורך 31 קילומטר, מגילה בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות שבצפון. יהיו לו שתי שלוחות: בצפון: מגאולה לרמת אשכול, ובדרום: מתחנת החאן למלחה.
התוואי יכלול בתוכו את ה"פרוזדור הסגול" שישתרע לאורך 15 קילומטרים ויכלול 24 תחנות לאורך הקו. זהו קו רוחבי שיחבר את הדסה עין כרם וקריית הספורט במלחה לגוננים ואזור התעשיה של תלפיות עם אופציה להארכה עד לארמון הנציב.
הבעיה: הקו הכחול אמור היה להיחנך ב-2006, שנתיים לפני הקו האדום (!). אלא שצוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים החליט ב־2004 שבמקום רכבת ינוע בציר הזה אוטובוס רב קיבולת, בדומה ל'מטרונית' שבחיפה. הסיבה לשינוי היתה רצון לחסוך כסף, אבל עם השנים התברר שלמטרונית הצפונית יש חסרונות רבים, ובין השאר היא נעה יותר לאט ממה שתוכנן בתחילה. בהמשך, לאחר שהקו האדום נחנך והוכתר כהצלחה, הוחלט לחזור לתוכנית המקורית ולבנות מסילה. בעיה נוספת היא כפי שכבר נאמר, ההתנגדות של החרדים הקיצונים, מאחר וקו זה לא רק יעצור בבר אילן, אלא גם יגיע לרחוב צפניה שבשכונת מאה שערים.
מועד הפעלה מעודכן: בשנת 2027 צפויה השקה של הקו, אבל הפעלה מלאה של כל התוואי צפויה להתממש רק בעוד כתשע שנים, לקראת 2030.
הקו הצהוב: הפתעה לעירייה
התוכנית: התוואי הזה שהתחלה כונה "הקו הזהוב", אמור להתבסס על התוואי האדום הקיים במרכז העיר ולהסתיים בעיר העתיקה. מדובר בתוספת של 6.5 קילומטרים של שתחבר את קריית המוזיאונים והממשלה, דרך שדרות רופין אל הכניסה לעיר.
הבעיה: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים הוציאה ב־2018 חיובי היטל השבחה לבעלי נכסים הגובלים בציר הרכבת הקלה באזור תלפיות. אלא שבשבוע שעבר קבעה ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה במחוז ירושלים, כי ההחלטה של 'המקומית' לא היתה מוצדקת. כפי שנחשף ב"כלכליסט", ועדת הערר הודיעה כי חיוב שנשלח לחברה שמכרה מגרש באזור תלפיות מבוטל, מה שכמובן עלול לצנן את התמיכה של העירייה בחלק מהקווים העתידיים.
מועד הפעלה מעודכן: הקו נמצא רק בשלב של תכנון מוקדם. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בתוכנית שמיועדת לביצוע, היא כבר גרמה לביטול ההקמה של בית ראש הממשלה החדש, מול 'סינמה סיטי', כפי שפורסם לראשונה במיינט וב"ידיעות ירושלים".
הקו החום: שיקולי בטיחות
התוכנית: מדובר בקו שיישרת את התושבים במזרח העיר וישתרע לאורך 16 קילומטרים, ממחסום קלנדיה ועד אום ליסון, דרך התוואי האדום הקיים בשועפאט וכביש מספר 1 העירוני.
הבעיה: במקרה זה הרשויות ייצטרכו לחשוב על פתרונות יצירתיים, כדי להבטיח לזכיינית כי הקו הזה לא רק מוצדק מבחינה כלכלית, אלא גם יוכל לפעול באופן בטיחותי. כזכור, ב־2014, לאחר הרצח של מוחמד אבו ח'דיר פרצו מהומות בבית חנינא ושועפאט, במהלכן נגרם נזק של עשרות מיליוני לתשתית הרכבת.
מועד הפעלה מעודכן: גם הקו הזה נמצא רק בשלב של תכנון מוקדם.